De term SEO is voor de mensen in de marketing een veel gebruikte en bekende term. Binnen het midden- en kleinbedrijf is deze term echter minder bekend, net als de term zoekmachine optimalisatie. Als men praat over of hoger in Google, dan weten de bedrijven vaak wel waar het over gaat. Binnen de eenmanszaak of het kleinbedrijf is vaak weinig kennis in huis van online marketing.
Waar men vroeger bedrijven opzocht via de gouden gids, doen zij dit nu veelal via Google. Een sterke positie op de eerste pagina van de zoekresultaten op diverse zoekwoorden is dan ook een meerwaarde voor een bedrijf. Maandelijks wordt er gemiddeld bijvoorbeeld 140 keer gezocht naar de zoekwoordcombinatie ‘catering Nieuwegein‘. Een goede positie op de eerste pagina van Google zal dan ook leiden tot meer gericht verkeer naar de website van het cateringsbedrijf en mogelijk meer klanten .
SEO, hoe werkt het?
Hoger in de Google komen gaat natuurlijk niet vanzelf. Er zijn drie belangrijke stappen in het proces welke er voor zorgen dat de website goed zal scoren binnen de zoekresultaten van Google.
De eerste en zeer belangrijke stap is het zoekwoord onderzoek, bij dit onderzoek wordt gekeken hoe de potentiële klanten op zoek gaan naar de door het bedrijf aangeboden dienst of producten. Er wordt gekeken wat de belangrijkste keywords zijn voor de onderneming.
De tweede stap zijn de on-page instellingen. Om online goed gevonden te worden, dienen de zoekwoorden op de juiste wijze te zijn verwerkt op de website. Zo zijn er een aantal SEO belangrijke elementen welke correct ingevuld dienen te worden waaronder de page-title, H-titels en meta-discription. Een punt van aandacht is wel dat er een goede middenweg moet zijn tussen de gebruiksvriendelijkheid van de website en het verwerken van zoekwoorden.
De laatste, maar zeker niet onbelangrijkste stap is het linknetwerk. Als onpage de instellingen goed zijn verwerkt is het naast de interne links op de website ook belangrijk dat er een extern linknetwerk is. Als diverse websites een linkvermelding plaatsen naar de website dan gaat Google de website zien als autoriteit en wordt deze beter gevonden binnen de zoekresultaten. Zo zijn links van website met een hoge pagerank erg waardevol voor de vindbaarheid van de website.
Uw website hoger in Google, de manier om in aanraking te komen met potentiële klanten, op zoek naar uw product of dienst!